Tryk på "Enter" for at gå til indhold

Stor opstandelse II

0

resurrection-11

Det ville vel være enkelt nok for en biskop at gøre en præst opmærksom på, at en præst der fornægter opstandelsen og det overnaturlige falder uden for klassisk kristen tænkning og forkyndelse. Og det forsøg blev også gjort, men det bliver noget forplumret af, at både biskoppen selv og en del andre oplyste præster og godtfolk selv lader Jesu faktiske og frelsende opstandelse fortabe sig i den evigt omtolkende og omtågede fortolkningsfrihed.

Biskoppen – og sammen med ham den mentor, der nu skal vejlede den vildfarne præst – vil fastholde, at Jesus opstod. Men for alt i verden ikke i fysisk forstand. Biskoppen nærmest harcelerer over al tale om biologi og fysik mht. opstandelsen. For den slags forsøg på at forklare gør Gud mindre, mener han. Eller også får det biskop, doktor teol og præster som mig til at tage os dumme ud i forhold til den herskende naturvidenskabelige religions ypperstepræster. Og så er det mere behændigt at nøjes med at tolke opstandelsen, som noget der foregår i det enkelte mennesker ved tro, eller som en poetisk historie, der skete – uden at ske. Og de teologiske fortolkningsgåder når nye højder.

Det er sandt, at Jesu opstandelse var andet og mere end en fysisk opstandelse. For han havde et opstandelseslegeme. Noget var forvandlet. Ja, for nu er han på den anden side af kampen mod synd og død og Djævel, og når den kamp er vundet, så er alt forandret. Men det gør ikke opstandelsen mindre reel, mindre fysisk eller biologisk. For graven var tom. Der kunne ikke måles nogen masse i rummet, for Jesus var der ikke længere. Stod han ikke fysisk op, hvor er så liget?

Han viste også sine fysiske sårmærker til disciplene for at overbevise dem om, at netop den opstandne, der med det forvandlede legeme gik gennem dørene, er den samme Jesus, som hang på korset. Og han spiste fisk sammen med det. Det er der da en del biologi i, må man sige.

Dette hjælper os naturligvis ikke til at trænge til bunds i opstandelsens hvordan. For ingen så det, da Jesus fysisk gik ud af graven. Og selve begivenheden overgår vores natur og forstand, så vi aldrig kan forklare den. Men at han faktisk stod fysisk op af graven med et forvandlet legeme, det kan vi tro på og stole på. For det er Gud, vi har med at gøre, og ikke små, begrænsede menneskekræfter. Og Guds kraft er så stor, at han kan skabe alt ud af intet, og at han kan rejse sin Søn fra graven. Det er hvad hele Det Nye Testamente bygger på, det er hvad al frelsende tro hænger på. At Jesus faktisk brød dødens magt – og at han gjorde det for os.

Så lad endelige være endnu mere opstandelse i Folkekirken og i alle andre kirker. For det faktum at Jesus virkelig opstod og lever i dag giver os i sandhed håb for dagen i dag og for et evigt liv i Guds nærhed. Det kan livspoesi og tågede fortolkningstrick ikke give os. Men det kan den opstandne Herre og Frelser.

Roar Steffensen
Valgmenighedspræst

Kommentarer er lukket.