Stjernen ledte vise mænd…

Det er Hellig tre kongers søndag, og vi sang “Dejlig er den himmel blå” om stjernen, der ledte de vise mænd. Børnene fik lov at bygge og fortælle historien om de vise mænd med lego, hvilket de gik meget op i. Barn Jesus i krybben, Maria og Josef i stalden, Kong Herodes på slottet og hyrderne på marken. Det kom med det hele – og til sidst nåede de lige netop at få lavet stjernen, der ledte de vise mænd på vej. Før de igen skulle ind til deres forældre i kirken.
Hver gang jeg hører om børnekirken, tænker jeg, at det må have været spændende at se og høre… Men der var også eftertænksomme ord til vi voksne. For også i dag har vi  (kloge som vi ellers er) brug for en ledestjerne for at finde vej. Til barnet i krybben – og i livet! Dagens tre tekster handlede alle på forskellig vis om visdom – og Hans Jørgen Hansen havde valgt overskriften “Visdom i et nyt år” for sin prædiken.

Der kommer ikke et referat her; men en sætning fra Jobs Bog satte sig fast hos mig. “Men visdommen, hvor finder man den? Hvor bor indsigten? Mennesker kender ikke til den… “. Vi kan være kloge på mange ting, det er vi – og det bør vi være!  Men når det gælder Guds rige og de store spørgsmål, har vi – akkurat som på Jobs tid – brug for visdom fra Gud for at finde vej. Til krybben og i livet!