Om at dele tro og liv

Søndag var der gudstjeneste og generalforsamling i Hedensted Valgmenighed. Der var et godt fremmøde og en god dialog om både det forløbne år og det kommende. Det emne, der fik mest tid var helt naturligt en drøftelse af stillingsopslaget til den kommende præst i menigheden.
Der var et oplæg fra ledelsen og derefter samtale ved bordene. Samtalen blev fulgt op af en runde, hvor hvert bord fik lov at nævne et par punkter fra deres samtale.
Fra et af bordene lød det: ”Vi synes det er vigtigt at fortælle en kommende præst, hvad han kan forvente at komme til frem for bare at nævne, hvad VI forventer. Vi synes nemlig, han kommer til et godt sted med en god menighed.”
Rigtig fine ord, der mindede os alle om, at vi har meget at være taknemmelige for i Hedensted Valgmenighed. Der står 87 voksne og 23 børn på medlemslisten, og listen dækker over mennesker, der reelt tager del i valgmenighedens liv. Omdrejningspunktet er gudstjenesterne, som vi har 3 ud af 4 søndage. Til dem mødes vi om central forkyndelse, vi synger børnesange, vi synger gamle og nye salmer, vi drikker en kop kaffe efter gudstjenesten – og vi går derfra opbyggede og opmuntrede til en ny uge!
Derudover er mange fra valgmenigheden involverede i små faste grupper, hvor man enten mødes og spiser sammen, mødes og læser sammen i Bibelen, mødes og beder sammen – eller måske mødes og gør lidt af det hele. Jeg holder meget af det udtryk, at vi i de små grupper mødes for at dele liv og tro. Både gudstjenesterne og de små fællesskaber skal hjælpe os til at leve et hverdagsliv, hvor troen er levende, hvor troen sætter spor – i et hverdagsliv, hvor vi tjener Gud og vor næste.
Og hvor næsten kan være både din nabo, din kollega, din hus-forbi-sælger – og din ven fra valgmenigheden!