Nyt fra Honduras (november 2022)

Hilsen fra Michael i Honduras
Jeg har lige haft en lang samtale med Michael fra Honduras. Det er altid spændende og opmuntrende at tale med ham, og jeg skal i det følgende forsøge at gengive lidt af det, vi talte om. Som jeg plejer, vil jeg gøre det i korte afsnit under en række en række overskrifter. Det vigtigste står dog her på de første linjer: Michael har det godt og sender hilsener til jer alle!

Aktiviteter gennem de sidste par måneder
Michael er lige kommet hjem fra en rejse, som han har foretaget i kraft af sit bestyrelsesarbejde i Youth for Honduras. NGO-organisationen har som formål at støtte og hjælpe unge honduranere til at få gode uddannelser.
Før den rejse har han været involveret i et Erasmus-projekt, der har til formål at modvirke radikalisering. Erasmus-projektet har haft deltagere fra Rumænien, Spanien, Brasilien og Honduras. Michael fortæller om, hvor interessant det har været at samarbejde med forskellige nationaliteter og kulturer – men at det mest interessante alligevel kommer frem, når de begynder at tale om, hvad der driver dem. For eksempel havde Michael selv mulighed for at fortælle om, hvorfor han var rejst til Honduras. Og at han stadig er der, fordi han oplever det som et kald fra Gud at være og virke der, indtil han får ”besked om andet”.

Forkyndelse i Tegucigalpa
Michael har haft en del forkyndelsesopgaver her i efteråret. Han har prædiket en gang om måneden i sin egen kirke og har også været spurgt til andre kirker og organisationer. Det oplever han som meget udfordrende, men også meget givende. Michael fortæller, at han tidligere selv har fundet bibel-tekster, som kunne understrege det, som han syntes, at deltagerne havde brug for at høre. Men at han nu oftere tager en bibeltekst (fx ud fra de danske tekstrækker) og arbejder med den, indtil den siger ham noget, som han kan give videre. Inspirationen til at arbejde på den måde kom fra en gang, hvor han i Hedensted Valgmenighed blev udfordret til at forkynde ud fra en bestemt tekst. Det var skønt at høre Michael fortælle om arbejdet med Bibelens tekster, fordi det minder os om, at Guds ord er aktivt.

Solstrålehistorie om Rolando
At Gud og hans ord er aktivt fik jeg også en meget stærk fortælling om. I får den her i kort form. En aften for et par måneder siden var Michael og hans team på gademission, som de er hver onsdag. De deler mad ud og finder et sted at holde møde (eller: at fortælle noget fra Bibelen). En mand ved navn Rolando var kommet til mødet – lidt modvilligt, fordi han tidligere selv har været aktiv som forkynder men var kommet på afstand af Gud og ikke længere kom i nogen kristen sammenhæng. Denne gang var han dog på flere forskellige måder blevet mindet om at gå hen til arrangementet.
Og hvad skete? Han blev ”ramt” af Guds ord og har på ny fundet troen. Både han og hans familie har siden da været med til både gudstjenester og gadearbejde. Ikke modvilligt – men nærmest fyldt af begejstring. Det har været en kæmpe opmuntring både for Rolando, hans familie og for alle, der er med i gadearbejdet. For godt nok handler det om at give hjælp til familier i nød – men endnu mere handler det om at give HÅB i livet.
Rolando har genfundet håb og tro på Gud – og lige nu arbejder han selv og mennesker omkring ham på at finde et arbejde til ham, så han igen kan forsørge sig selv og sin familie. Bed gerne om, at den gode proces i hans liv må fortsætte – og at gadearbejderne må få lov at hjælpe andre som Rolando!

Abner’s House (en gren af arbejdet i Manos Extendias)Abner’s House fungerer i øjeblikket som tømrerværksted. De har tidligere bygget senge, men bygger i øjeblikket mest reoler for at hjælpe fattige familier med at få styr på bolig og ejendele, så hverdagslivet bliver mere overskueligt. Det er håbet, at Abner’s House igen kan blive bosted for unge, tidligere kriminelle, der skal have hjælp til at blive sluset ud i et normalt samfundsliv. Om lørdagen samler man på Abner’s House 40 børn til en form for ”søndagsskole”. Bed om at søndagskolearbejdet må bære frugt!!

Michaels eget liv
Michael siger, at han har det godt og føler, at hans arbejde i Manos Extendias og i kirkerne giver mening. Personligt glæder han sig fortsat over at have mødt Wendy. I hverdagen bruger han naturligvis også tid sammen med hende. For eksempel henter han hende hver morgen og kører hende til uddannelsesstedet. Hun er færdig som sygeplejerske til sommer og skal så i praktik et halvt eller helt år. Hvor ved hun endnu ikke, da fordeling af praktikpladserne foregår via lodtrækning. Bed gerne om en god afslutning på uddannelsen og et godt praktiksted.

Økonomi
Michael lever fortsat af frivillige gaver, der samles ind via Hedensted Valgmenighed. Han takker for enhver gave stor eller lille. Gaver kan fortsat indbetales på konto nummer 1681 3226844111. Angiv personnummer, hvis du ønsker skattefradrag.
Gaver kan også indbetales via mobile pay til Valgmenigheden 57680. Vigtigt at skrive Honduras, hvis du betaler via Mobile Pay

Skrevet af AMH

Rolando med familien