Glad bekendelse eller hårdnakket trosrelativisme?

Et indlæg, skrevet for nogle uger siden, da det stadig var konfirmationssæson. Avisen tog det ikke, så nu bringer jeg det her. Lidt forsinket, men stadig vigtigt:
Konfi blurNår tusindvis af glade unge bliver konfirmeret i disse uger, bekræfter de den kristne tro på den treenige Gud, som vi kender som Fader, Søn og Helligånd. Det kan nok være, at mange af konfirmandernes tro til dels er ubevidst og ikke er så dogmatisk velfunderet. Men mange konfirmander har faktisk en ægte tillid og tro på den treenige Gud, og siger et ærligt ja til, at netop Bibelens Gud er den eneste sande Gud.

Derfor vil jeg hellere lytte på konfirmandernes glade og tøvende ja til Gud end at høre på domprovst Anders Gadegaards hårdnakkede trosrelativisme.

Ved flere lejligheder har han inviteret en imam til at læse op af koranen i Domkirken i København, og han har gennem mange år været en ivrig talsmand for, at andre religioner fører til frelse. Han gør intet for at skjule sin foragt for den trosbekendelse, konfirmanderne bekræfter, når han imod Bibelens og den kristne bekendelses ord påstår, at der er mange veje til Gud.

Men det er ikke muligt at fastholde troen på den treenige Gud og samtidig påstå, at muslimerne tror på den samme Gud, når de nægter både Helligåndens og Jesu guddommelighed.

Bibelen siger, at der ikke er frelse i andre end Jesus Kristus. Og Jesus siger om sig selv, at ingen kommer til Faderen uden ved ham.

Så det er altså Gadegaards selvdigtede religion imod Jesus og Bibelens eget klare ord. Her står vi os nok bedst ved at følge Jesus.

Domprovsten og de biskopper, der bakker ham op, burde som de tilsynsmænd og præster de er, vogte kirkens lære, hvad de også har lovet i præsteløftet. Men med deres holdninger, som strider imod Bibelen og Folkekirkens grundlag, løber de fra dette løfte ved at skabe uklarhed om, hvad kristendom er.

Kunne man forestille sig en direktør i et stort firma offentligt være uenig i virksomhedens vision og strategi og bevidst modarbejde dette? Nej, han ville blive fyret med det samme.

Konfirmanderne bekræfter Kirkens bekendelse til den treenige Gud som den eneste sande Gud. Hvis domprovst og biskopper ikke kan og vil det, må de tage konsekvensen og gå. Det skal stå dem frit for at danne et nyt, tværreligiøst samfund og invitere, hvem de måtte have lyst til.

Men det står dem ikke frit for at fordreje og forplumre Guds ord og Folkekirkens bekendelse.

Roar Steffensen
Valgmenighedspræst,Hedensted.