Alle Helgens dag. Lys eller mørk dag?

November. Vintermåned. Alle Helgens gudstjeneste. En gudstjeneste, hvor vi blandt andet mindes vore døde. Har det så været en mørk og trist søndag?

På en måde JA, fordi døden aldrig bliver en ven – men et vilkår, som vi ikke kan ændre på. På en anden måde NEJ, fordi Alle Helgens dag også er en dag, hvor vi bliver mindet om Guds løfter om en ny himmel og en ny jord. En dag, hvor der er smukt pyntet i kirken, hvor lyset skinner i mørket – og hvor den liturgiske farve er hvid – festens farve.

Også til børnekirke handlede det på en måde om lys. Læs her, hvad Annemette fortæller fra børnekirken:
”I dag til børnekirke hørte vi om de 10 brudepiger. Det var i dag duplo figurer, der havde olielamper/ Lego blomster med da de ventede på brudgomme. Desværre faldt de i søvn og de fem uden ekstra olie måtte gå til “købmanden” efter mere olie, så de nåede ikke med til festen. Øv hvor “træls”, det var kun de fem duplo dukker med olie i deres lamper, der kom med.
Vi snakkede om, at Jesus elsker os så meget, at han gerne vil have os ALLE med til fest i himlen. Derfor skal vi være klar, når han kommer. Vi har så meget at glæde os til, og det er dejligt at huske på. Derfor sluttede vi af med at lave vores egen fyrfads lampe af syltetøjsglas med glansbilleder. Så kan vi i aften tænde et lys og tænke på dem, vi hver især har mistet og savner.”