Om at ærgre sig over små bump på vejen…

Michael Nielsen har igen været på besøg i Danmark. I nat rejser han tilbage til Honduras, som de sidste fire år har været hans hjem. Men vi nåede lige at få et inspirerende besøg fra ham i Hedensted Valgmenighed i dag.
På sin stille facon stillede han store spørgsmål til os – og udfordrede os blandt andet til at overveje, hvorfor vi egentlig ærgrer os over små ligegyldige ting.
Udtrykt billedligt sagde Michael, at det er som om vi her i DK bekymrer os meget om de små bump på vejen, mens han i Honduras oplever, at det er stort, hvis man overhovedet kan finde vejen for bare huller.

Han sagde, at vi kan ærge os, hvis præsten taler 22 i stedet for 20 minutter – hvis vores yndlingssang bliver sunget på den forkerte melodi, hvis noget bliver formuleret forkert…. Han opfordrede os i stedet til at sætte pris på mange af de forhold, der måske er selvfølgelige for os – men som absolut ikke er det i Honduras:

Vi kan modtage god og sund forkyndelse.
Forkyndelsen kommer fra uddannede præster og lærere.
Kirken er velorganiseret og har gode forhold.
Der er mange erfarne kristne at trække på i vores menigheder.

Michael nævnte desuden et par forhold, hvor vi med fordel kunne lade os inspirere af de kristne i Honduras. De er for eksempel gode til at vise deres glæde. Glæde over troen og glæde over det kristne fællesskab. Og de er gode til at tilbringe tid med hinanden, så de har mulighed for at støtte hinanden og bakke hinanden op. Som en lille detalje nævnte Michael, at de altid taler til og om hinanden som søskende.

Michael fortalte til sidst lidt om, hvordan Gud havde kaldet ham til at arbejde i Honduras – og han fortalte om sine overvejelser over fremtiden. Som for ham at se står meget åben. Som han sagde: “Jeg ved jo ikke, hvor længe jeg skal være i Honduras. Måske skal jeg være der længe, måske skal jeg til Næstved – eller måske endda til Hedensted. Men det bekymrer jeg mig ikke om. Lige nu er jeg i Honduras!”

TAK Broder Michael, fordi vi endnu engang fik lov at lytte til dit vidensbyrd! Du er en gave!!

Klik på billedet for at høre Michael fortælle