Når du alligevel skal i skoven…

En pointe fra et møde i Netværk for Missionale Menigheder var, at mission og evangelisering ikke skal være en byrde, og noget vi tager på os pga. dårlig samvittighed. Motivationen må og kan kun være, at vi har fået et helt nyt liv i Kristus. Alt er blevet nyt, fordi han har elsket og givet sit liv for os. Før var vi fortabte og udenfor, men nu er vi Guds elskede børn i Jesus.

Ny identitet
Vi har fået en helt ny identitet i ham. En identitet, der også betyder, at vi ikke længere lever for os selv, men for Kristus. Vi har fået et nyt mål, der går langt ud over de ambitioner og ønsker, vi ellers har for os selv. Livet handler ikke kun om os selv, om at eje mere, opleve mere, få en god karriere eller stoltheden over at se børnene gøre det bedre end os selv.

Nej, i ham er vi sendt som tjenere til denne verden. Vi er sendt i mission. Det kan vi kun være, netop fordi vi er hans børn, fordi alt er tilgivet og fordi, vi har fået evigt liv af ham. Som hans børn er vi sat her i vores by, på vores vej og på vores arbejdspladser og i vores familier for at vise flere hen til ham.

Indgå i menneskers liv
Men vi skal ikke kaste alt fra os og påtage os nye og store byrder for at gøre det. Vi må simpelthen indgå i menneskers liv som deres venner, naboer og kollegaer. Vi kan være sammen med dem, når de spiser, holder fri, dyrker sport osv. fordi vi også selv gør disse ting. Vi kan invitere dem til at deltage i det, vi alle alligevel gør. Og netop der, kan vi bruge anledningerne til at vise omsorg, kærlighed og interesse. Vi kan fortælle om, hvad Jesus betyder for os, og vi kan invitere til cellegruppe og kirke.

Måske påsken giver nogle gode anledninger til at være sammen med andre og lave noget, du alligevel ville have gjort. Måske kan du lave havearbejde sammen med naboen, eller gå en tur i skoven med en ven og lade det blive anledning til en god snak. Og måske får du mulighed for at fortælle, hvad påske betyder for dig. Måske giver det en oplagt anledning til at invitere med i kirke, når du nu alligevel skal afsted.
Walk in the woods