Indsamling søndag i kirketiden

Tanker fra en flygtninge-indsamling
Det har været både spændende og lærerigt at være lokal koordinator for Dansk Flygtningehjælps landsindsamling 10. nov. Der findes mange gode mennesker omkring os, som gerne vil give en hånd med og bruge tid og kræfter på at samle ind til nogle af dem, som har allermest brug for det.
Over 100 havde meldt sig, og på et tidspunkt var jeg nervøs for, at vi ikke havde ruter nok til alle dem, som gerne ville samle ind. Men inden dagen oprandt havde de første 20 meldt fra og yderligere 25 mødte ikke op. Det fortæller noget om, at der hurtigt kan komme noget på tværs og den gode vilje let kan blive sat på prøve.
Jeg har været vandt til at komme hjem fra kirke og finde en brochure og et girokort i postkassen fra en indsamler. Nu stod jeg pludselig som leder af en indsamling og kan derfor lettere se det fra den anden side. Spørgsmålet, som rejser sig er, om vi som kristne skal prioritere anderledes? Enten ved denne ene eller to gange om året at melde os som indsamlere i stedet for at gå i kirke. Eller ved at vi som menighed flytter gudstjenesten, så den ikke kolliderer med indsamlingen. Eller måske ved at arbejde for, at indsamlingen bliver flyttet til om eftermiddagen.
Jeg mener i hvert fald, at der godt kunne have været flere kristne med ved indsamlingen. Det ville efter min mening også være et godt vidnesbyrd udadtil. Tankevækkende var det f.eks. at Løsning var det eneste bydistrikt, som ikke blev dækket. Og ligeledes at kun vores egen menighed havde responderet positivt på en henvendelse fra mig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på den barmhjertige samaritaner og præsten og levitten.
Næste år skal vi i øvrigt forsøge at få flere landruter dækket. Jeg har en idé om, at få et helt hold af motionscyklister sendt af sted. Det vil kunne betyde, at vi når et endnu bedre resultat end i år – til gavn for mennesker, som er blevet tvunget fra hus og hjem.
Carsten Dalsgaard