Tryk på "Enter" for at gå til indhold

Hvorfor hader Gud Afrika?

0

I et foredrag ved Dansk Missionsråds repræsentantskabsmøde fortalte tanzanieren Dr. Fidon Mwombeki fra Det Lutherske Verdensforbund, at hans børn engang havde spurgt ham: Hvorfor hader Gud Afrika? Hvis Gud råder over alt, hvor var han så, da afrikanerne blev sendt afsted på slaveskibene til Nord- og Sydamerika? Hvorfor skulle Afrika rammes af HIV/Aids, Ebola og andre dødelige sygdomme?

Er det fordi Gud hader Afrika, at dette kontinent har lidt så meget? Hader Gud også de fattige i Europa, flygtningene og de socialt udsatte i Danmark, siden de er endt i denne situation. Hvor er Gud og hans kærlighed henne, når mennesker lider?

Gud er, hvor Kirken er
Til det spørgsmål må vi svare: Gud er der, hvor kirken er! For kirken er sendt med Guds kærlighed til en verden i nød, en verden der lider under menneskers ondskab.

Gud elsker ikke Europa og Nordamerika mere, fordi vi har fået stor materiel rigdom. Han har givet os i overflod, ja, men det har han ikke gjort, for at vi krampagtigt skal holde det alt sammen for os selv, og for at vi skal bygge mure, der holder andre væk fra Guds velsignelse. Gud har givet os i overflod såvel åndeligt som materielt, for at vi skal gøre godt med alt det, vi har fået. Se 2Kor 9,8.

Inde i kernen
Det er derfor socialt engagement er helt inde i kernen af, hvad kirke er. Flere steder i Biblen kan vi se, at Gud ønsker at se retfærdighed i denne verden. Og nogle af frugterne af den levende tro på Jesus er også villighed til at dele, til at gå imod undertrykkelse og til at leve retfærdigt (se bl.a. Luk 3,10-14). Som kirke er vi sendt som hans retfærdighedslys og kærlighedsspredere blandt dem, der lider under verdens uretfærdige forhold.

Ikke andenrangs-mission
Det er ikke andenrangs-mission at engagere sig i social retfærdighed og fattigdomsbekæmpelse. Tværtimod er det en modsigelse af Guds og kirkens væsen ikke at engagere sig. For netop når vi som kirke bekæmper ondskab og uretfærdighed, viser vi mennesker, at Guds kærlighed er til stede. Vi viser, at Gud ikke hader Afrika, men elsker dette kontinent og dets folk lige så højt som alle andre. Vi viser, at han ikke hader den fattige, den syge og flygtningen, men at han vil skabe retfærdighed og helbrede.

Gud elsker
Denne demonstration af Guds kærlighed er grund nok til at engagere sig i kampen for lighed og fattigdomsbekæmpelse. Den anden side af mønten er, at det så også kan bane vej for en proklamation af Guds frelse i Jesus Kristus. De to måde at engagere sig i verden på kan ikke skilles ad, for Gud elsker Afrika, flygtninge og hele verden så højt, at han gav sin søn for at frelse os og bringe retfærdighed.
– Roar Steffensen

Kommentarer er lukket.