9 måder at tjene på i det nådige fællesskab

I Hedensted Valgmenighed har vi fokus på, at vi gerne vil være et nådigt fællesskab. Når vi kender bare lidt af dybden og bredden og længden og højden af Guds nåde mod hver og en af os, så sætter det den frugt i vores fællesskab, at vi også er nådige mod hinanden.

Men én ting er målsætning og slagord. Hvad kan vi gøre i praksis?

Her er 9 konkrete eksempler på, hvordan vi vise nåde mod andre i menigheden og mod det fællesskab, som vi er en del af.

1. Bed for dem. Bøn er vores vigtigste tjeneste for andre. Når vi beder for mennesker, forandrer Gud os og vores hjerte og gør os mere nådige mod andre.

2. Spørg og lyt til dem. Selv vi ofte ikke ved, hvad vi skal sige til folk, der har det svært, så spørg til dem alligevel. De efterspørger som regel ikke dine gode råd, men den omsorg. Og er det svært at holde en samtale i gang, så vær kreativ og stil gode spørgsmål, der viser, at du interesserer dig for dem.

3. Forstå dem. Nogle gange kan vi synes, at andre reagerer underligt, eller at de burde se at komme videre. Her er det vigtigt, at vi prøver at forstå, hvorfor de reagerer, som de gør. Hvad ville du selv gøre, hvis du var i deres situation. Husk, at der altid er en grund til, at folk er, som de er, og handler, som de gør. Det gælder også dig og mig.

4. Skriv til dem. Det er forholdsvist let at skrive en lille hilsen til en, som har det svært, eller til én, som trænger til en opmuntring. Du kan skrive et rigtigt håndskrevet kort eller brev, eller du kan sende en mail eller en sms. Det varmer alt sammen!

5. Ring til dem. Lige meget, om det drejser sig om mennesker i sorg eller med problemer, eller det handler om nogen, som det går fint for, så er et kort opkald altid velkomment. Måske bare for at minde dem om noget eller spørge dem om noget.

6. Spis med dem. Det er et udtryk for fællesskab, når vi spiser sammen. Om vi inviterer nogen ud på en kop kaffe eller laver mad til dem derhjemme, så viser måltidsfællesskabet, at vi vil hinanden.

7. Hjælp dem. Meld dig, når nogen har brug for hjælp. Også selv om du bare kan gøre en lille ting. Er der tale om større ting, så tal med andre i kirken om det, så den hjælp, der er brug for, kan blive organiseret. Når vi hjælper viser vi andre, at de betyder noget for os. Som Rom 12,13 siger: Vær med til at hjælpe de hellige, når de har behov for hjælp. Læg vægt på at være gæstfrie.

8. Inviter dem. Gæstfrihed er netop en del af næste punkt, for det er en vigtig frugt af Guds nåde og kærlighed. Langt de fleste vil blive glade for en invitation til dit hjem, til en udflugt, til et arrangement. Så inviter løs, også selv om du tror, eller ved, at de vil sige nej tak.

9. Planlæg at gøre godt og vise omsorg. Omsorg og nådige handlinger kommer ikke bare af sig selv. Der må ofte planlægning til. Lav en liste over de ting, du vil gøre og de mennesker du vil besøge eller gøre noget godt for den næste uge eller måned. Begynd tidligt og fuldfør listen. Og lav så en ny og begynd igen.

Dette er bare nogle få ideer til konkret handling, der kan være med til at vise omsorg og nåde for andre mennesker. Bed Helligånden om at virke gennem dig og dine gerninger, så mennesker må møde Guds kærlighed gennem dig. Har du selv flere ideer, så skriv dem endelig herunder i kommentarfeltet.

De 9 punkter er taget fra en artikel af Casey B. Hough. Jeg har fundet den på www.crosswalk.com.